آخرین تغییرات اوراق تسهیلات مسکن


تاسیسات مسکونی

اقتصاد 24- میشم زارع زاده با اشاره به تغییرات اخیر در اسناد تسهیلات مسکن افزود: پیش از این سقف تسهیلات مسکن در شهر تهران 200 میلیون تقسیم برای افراد و 400 میلیون تقسیم برای زوجین بود، اما اکنون بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات در تهران به 400 میلیون بخش انفرادی و 800 میلیون تقسیم برای زوجین افزایش یافت.

وی تصریح کرد: سقف بالای گواهی حق تقدم خرید و ساخت مسکن از زمین در استان ها و مناطق شهری بالای 200 هزار نفر نسبت به گذشته تا 2 برابر افزایش یافته است.

به گفته زارع زاده سقف تسهیلات برای پوشش هزینه های تعمیر و نوسازی واحدهای مسکونی (جعاله) به 160 میلیون تومان افزایش یافت که قبلا 80 میلیون تومان بود.

مدیر سازمان ابزار و موسسات مالی بورس ایران گفت: با این افزایش سقف تسهیلات مسکونی، سقف خرید اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی بورس ایران (نمادهای تسه) که قبلا 560 صفحه بود، این عدد است. حداکثر 1000 برای هر نفر و به 120 صفحه افزایش یافت.


بیشتر بخوانید: چهار راز پنهان در مورد وام مسکن + جدول


هر وام مسکن اسلب 500 هزار تومان به متقاضیان وام می دهد و نرخ سود وام خرید مسکن 22.5 درصد با بازپرداخت 12 ساله و نرخ جعاله (تعمیر/تکمیل) 22.5 درصد و قابل بازپرداخت است. پنج سال

زارع زاده خاطرنشان کرد: تا قبل از تصویب شورای پول و اعتبار در تاریخ 30 خرداد 1402، صدور اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکونی در اختیار بانک های تجاری بود و تنها صدور بانک مسکن (با نمادهای تسه). ) و اسناد حق تقدم بانک ملی (با نماد فول) از تسهیلات مسکن بهره مند شدند که البته با مصوبه جدید تمامی بانک ها و موسسات اعتباری می توانند از این فرصت بهره مند شوند.

مدیر ابزارهای مالی و موسسات مالی فرابورس ایران ادامه داد: مصوبه جدید شورای عالی پول و اعتبار با هدف کمک به خریداران واقعی و مصرف کنندگان مسکونی با کاهش قیمت اوراق گواهی پیش خرید، تسهیلات مسکونی که باعث افزایش رقابت در شبکه بانکی و کمک به توسعه بخش مسکن می شود، پس از تایید عملیاتی و اقتصادی بانک مرکزی، صدور گواهی اولویت تسهیلات مسکن برای تمامی بانک ها و موسسات اعتباری اعلام شد. تعادل منابع و هزینه ها

وزیر مسکن با تاکید بر اینکه با این تصمیم سیاست گذار تقویت سمت تقاضای بازار مسکن را از دو جهت هدف قرار داده است، گفت: هزینه تعمیر و تعویض واحدهای مسکونی (جعاله).

زارع زاده هدف دیگر از این اقدام را افزایش عرضه این اوراق توسط تمامی بانک ها و موسسات اعتباری و کاهش قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکونی عنوان کرد.

مدیر ابزارها و مؤسسات مالی ارزی ایران گفت: نکته اینجاست که چند درصد از متقاضیان واقعی خرید مسکن و مالکیت مسکن قادر به تأمین نرخ مؤثر تأمین مالی از این طریق هستند؟ موضوع بعدی این است که اگر میانگین قیمت حق تقدم علی رغم انتظارات تورمی، کوتاه شدن چرخه افزایش قیمت و کارایی بازارهای موازی کاهش یابد، جذابیت حساب های خصوصی برای خرید اوراق و عرضه و پذیرش سپرده گذاران چقدر خواهد بود؟ آیا سپرده ها در این حساب ها تحت تأثیر قرار می گیرند؟

وی با بیان اینکه با توجه به پذیرش اوراق پیش خرید تسهیلات مسکن در بورس ایران (در نمادهای تسه و تملی) و وجود زیرساخت برای نقل و انتقال این گونه اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی، افزود: بورس ایران، سایر بانک ها نیز می توانند با مراجعه به مصوبه نهایی شورای عالی پول و اعتبار از این ظرفیت به صورت ارزی استفاده کنند.

منبع: آیرین