صادرات یک درصدی ایران از مناطق آزاد/ عبدالملکی در اندیشه جهانی کردن مناطق آزاد!


منطقه آزاد صادراتی

اقتصاد 24- دبیر شورای عالی منطقه آزاد کشور چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی «صف اول» گفت: برای بین المللی سازی منطقه آزاد و ویژه اقتصادی ایران تلاش می کنیم، در حال مذاکره با 12 کشور هستیم و داریم. با 4 کشور عمان، سوریه، ازبکستان و قزاقستان به تفاهم رسیدیم. منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در 18 ماهه نخست دولت سیزدهم 30 میلیارد دلار ارز غیرنفتی برای کشور تامین کرد.

معاون پژوهشی و آموزشی مرکز توسعه تحقیقات و آینده نگری با اشاره به تاریخچه مناطق آزاد در جهان خاطرنشان کرد: تاریخچه مناطق آزاد از قرن شانزدهم میلادی در آن زمان آغاز شد، البته به استثنای بنادر. اما در سال 1888، اولین منطقه آزاد تجاری جهان در بندر هامبورگ و منطقه آزاد در سنگاپور، هنگ کنگ نیز قبل از جنگ جهانی شکل گرفت و آنچه در مورد آن می دانیم. منطقه آزاد فعلی با ظهور شانون در ایرلند پس از جنگ جنگ جهانی دوم آغاز شده است.


بیشتر بخوانید: بلاتکلیفی منطقه آزاد ایران بین برنامه ششم و هفتم توسعه


وی همچنین افزود: سیاست های تجارت آزاد، تولید صادرات محور و مقررات زدایی سه محور اصلی در تشکیل منطقه آزاد است.

روزبهان با اشاره به عملکرد منطقه آزاد تاکید کرد: با همه تلاش ها، مناطق آزاد در ایران با اهداف خود فاصله دارند. به عنوان مثال در شاخص صادرات، 75 درصد صادرات چین از منطقه آزاد این کشور است، اما این رقم در ایران یک درصد است و سهم منطقه آزاد از شاخص سرمایه گذاری خارجی در ایران تقریباً 10 درصد است. مطابق با پیش بینی. با این حال معتقدم که ایده منطقه آزاد موفق است، اما باید پذیرفت که این ایده هنوز هدف اصلی خود را در کشور ما ثابت نکرده است.