محرومیت ۲ میلیون کارگر از مزایای قانون کار


حقوق کارگران

اقتصاد 24- بر اساس آخرین آمار ارائه شده در بهار 1402، 2/41 درصد از جمعیت 15 ساله و بالاتر از نظر اقتصادی فعال بوده اند، یعنی در گروه شاغل یا بیکار قرار داشته اند. با بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی مشخص می شود که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1401) 0.3 درصد افزایش یافته است.

طبق تعریف آماری، افرادی که «کم کار» هستند شامل کلیه کارکنانی می‌شود که به دلایل اقتصادی از جمله رکود اقتصادی، کار نکردن برای دریافت ساعات بیشتر، خارج از فصل و به هر دلیلی کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و تمایل و آمادگی انجام کارهای اضافی در هفته را دارند. به عبارت دیگر این افراد به دلایل مختلف باید کمتر از استاندارد هفتگی کار کنند. نوع فعالیت این افراد را اشتغال ناقص می گویند.

با عنایت به ماده 51 قانون کار، صراحتاً مقرر شده است که مجموع ساعات کار مشمول این قانون در هر هفته نباید از 44 ساعت تجاوز کند، بنابراین اکثر کارفرمایان کارگران نیمه وقت از ارائه خدمات و مزایای قانون کار و تامین اجتماعی به نیروی کار خود با این تفسیر که حداقل ساعات کار در هفته باید 44 ساعت باشد، خودداری می کنند.


بیشتر بخوانید: اطلاعیه جدید وزیر کار در خصوص افزایش حقوق کارگران


بر اساس آخرین آمار نیروی کار در بهار 1402، بررسی سهم جمعیت 15 ساله و بالاتر با اشتغال ناقص نشان می دهد که در بهار 1402، 8.3 درصد از جمعیت شاغل به دلایل اقتصادی (غیر فصل کاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کاری بیشتر از 4 ساعت کار اضافی و 4 ساعت کار اضافی و غیره) شاغل بوده اند. این در حالی است که 39.8 درصد از کارگران 15 ساله و بالاتر 49 ساعت یا بیشتر در هفته کار می کردند.

سهم اشتغال ناقص نشان می دهد که 8.3 درصد از جمعیت شاغل 15 ساله و بالاتر، کم کار بوده اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بود. سهم اشتغال ناقص در بهار 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.4 درصد کاهش داشته است. در بهار 1402 حدود 2 میلیون و 9 هزار و 982 نفر بیکار بودند که این رقم در بهار 1401 حدود 2 میلیون و 282 هزار و 321 نفر بود.

منبع: من میام