۱۰ نکته برای به حداقل رساندن خطر ناشی از گرمازدگی در تابستان


گرمازدگی در تابستان

اقتصاد 24- با افزایش دمای تابستان در مناطق مختلف جهان و حتی در برخی مناطق شکستن رکورد موج گرما، خنک ماندن بسیار مهم است. خوشبختانه راه های موثری برای غلبه بر گرما وجود دارد، چه به سیستم تهویه مطبوع دسترسی داشته باشید یا نه.

به گزارش الجزیره، یکی از بزرگترین نگرانی های بهداشتی در هوای گرم، خطر بیماری های مرتبط با گرما، به ویژه گرمازدگی است.

گرمازدگی که به عنوان آفتاب‌زدگی نیز شناخته می‌شود، یک بیماری جدی پزشکی است که زمانی رخ می‌دهد که دمای داخلی بدن انسان از ۴۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر شود. اگر این عارضه فوراً درمان نشود، می تواند منجر به نارسایی اندام ها و آسیب مغزی شود و حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

چه چیزی باعث گرمازدگی می شود؟

گرمازدگی در درجه اول به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرمای زیاد و گرمای بیش از حد ایجاد می شود و در نتیجه بدن در تنظیم دمای مرکزی ناتوان است. دو نوع گرمازدگی وجود دارد:

گرمازدگی ناشی از فعالیت بدنی: در اثر فعالیت بدنی شدید در محیط گرم و مرطوب رخ می دهد. گرمازدگی ناشی از ورزش می تواند افراد جوان و سالمی را که به دمای بالا عادت ندارند یا هیدراتاسیون کافی را در طول ورزش حفظ نمی کنند، تحت تاثیر قرار دهد.

گرمازدگی ناشی از شرایط فیزیکی یا گرمازدگی کلاسیک (Non-Exertional Heat Stroke): به آن گرمازدگی محیطی نیز گفته می شود و ارتباط مستقیمی با فعالیت بدنی ندارد و معمولاً زمانی اتفاق می افتد که افراد در معرض دمای بالا یا فضاهای محدود و بدون تهویه قرار می گیرند. این نوع گرمازدگی می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، به ویژه افراد مسن، نوزادان و افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت هستند، مستعد ابتلا به این نوع گرمازدگی هستند.

چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

در اینجا 10 نکته برای کاهش خطر گرمازدگی وجود دارد:

1- آب زیاد بنوشید.

2- از ضد آفتاب استفاده کنید.

3- از قرار گرفتن در معرض آفتاب به خصوص در بعدازظهر خودداری کنید.

4- از ورزش در گرم ترین زمان روز خودداری کنید.

5- از لباس های نخی و گشاد استفاده کنید.

6- هرگز شخص یا حیوانی را در ماشین ثابت رها نکنید.

7- اتاق نشیمن خود را خنک و تهویه کنید.

8- با آب سرد حمام کنید.

9-غذای سبک بخورید.

10- در مصرف دارو مراقب باشید.


بیشتر بخوانید: با گرمازدگی چه کنیم؟


چگونه با فردی که از گرمازدگی رنج می برد رفتار کنیم

اگر شما یا شخص دیگری علائم گرمازدگی، مانند ضربان قلب سریع، تنفس سریع، دمای بدن بالا، کم آبی بدن یا حالت تهوع را دارید، در اینجا چند قدم وجود دارد که می توانید برای کاهش دمای بدن خود در زمانی که منتظر کمک پزشکی هستید، انجام دهید:

دراز بکشید و پاهای خود را بلند کنید

لباس های تنگ را در بیاورید

برای کاهش دمای بدن از فن یا خنک کننده استفاده کنید

از کمپرس سرد استفاده کنید

مایعات فراوان بنوشید و هیدراته بمانید

این مراحل را تا رسیدن کمک حرفه ای دنبال کنید.

منبع: آینده