پیش بینی بورس شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲


پیش بینی بازار سهام فردا شنبه 1402.7.31

اقتصاد 24 – میناسادات حسینی: شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته جاری تا ساعت 11:20 صبح و در آستانه انتشار اخباری مبنی بر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها بیش از 25 هزار واحد افزایش یافت. اما به محض انتشار خبر رد اصلاح نرخ خوراک بیش از 9 هزار واحد از رشد خود را پس گرفت به طوری که شاخص کل 16 هزار واحد افزایش یافت.

12 میلیارد تومان پول واقعی از بورس خارج شد و دولت بازار سرمایه را قرمز کرد.

مروری بر صف های خرید و فروش

در روز چهارشنبه 41 نماد در صف خرید و 51 نماد در صف فروش قرار داشتند که ارزش کل صف های خرید نسبت به روز گذشته با 58 درصد کاهش به 337 میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر ارزش کل صف های فروش با کاهش 58 درصدی به 136 میلیارد تومان رسید.

اما آیا شوک گازی روز شنبه باعث سقوط مجدد بورس خواهد شد؟

بازگشت نااطمینانی به بورس اوراق بهادار تهران

ایمان رئیسی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تالوس 24 علت بازگشت صف های فروش به بورس اظهار کرد: بی اعتمادی سهامداران به صحبت های مسئولان بورس باعث شده تا صف های فروش به بازار بازگردد. .

ایمان رئیسی از بورس اوراق بهادار

وی افزود: روز چهارشنبه شاهد کاهش گروه های کشاورزی و خودرویی در بورس بودیم و این گروه ها هیچ ارتباطی با نرخ خوراک ندارند. اما سهامداران از اخبار غیرمنتظره مانند تصویب قیمت خوراک پتروشیمی ها هراس دارند. از آنجایی که خرید و فروش در بورس با یک کلیک فاصله دارد، هر خبری اعم از مثبت یا منفی به سرعت اثر خود را در بازار به جا می گذارد.

رشد شاخص کل در برابر کاهش پرتفوی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر روندهای منفی و مثبت در بورس شاخص «شاخص سازی» نبود، چه می شد؟

رئیسی ادامه داد: با نگاهی به میزان اصلاح شاخص کل و اصلاح صندوق های سرمایه گذاری مشترک شاخص (Index fund) واقعیت دیگری را می توان مشاهده کرد. برای مثال اگر صندوقی مانند «فیروزه» یا «کاردان» را بررسی کنید، می بینید که اصلاح آنها بسیار بیشتر از اصلاح شاخص کل بوده است. در مقابل، توصیه کارشناسان سرمایه گذاری غیرمستقیم است و اگر قرار بود غیرمستقیم سرمایه گذاری شود، بازدهی کمتر از شاخص است. اینطور که گفته شد اگر در صندوقی بگذارند که ما شاخص بخریم خیلی بهتر است، چون بازدهی ما باید همان چیزی باشد که مسئولان سازمان بورس گزارش می دهند!

کورسوی امید در بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش های فصلی شرکت های بورسی به تالوس 24 گفت: گزارش های سه ماهه خوب شرکت سهامی برخی سهام را از سهام منفی جدا می کند، اما روز چهارشنبه شاهد بودیم که «فجر» گزارش خوبی ارائه کرد؛ اما اگر اخبار منتشر شود. از رد اصلاح نرخ خوراک نیامده بود، صف خرید وجود داشت، اما وقتی این خبر آمد، صف خرید به سرعت سقوط کرد.



به گفته رئیسی، اگر شرکت های محدود برای انتشار گزارش های فصلی خود اولتیماتوم بگذارند، شاید بد نباشد. این در حالی است که اکثر شرکت ها ارائه این گزارش را به آخرین روز تیرماه و در روزهایی که وقت دارند موکول کرده اند.

امواج اصلاحی در بورس

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی بورس برای روز شنبه 10 تیر 1402 گفت: بورس تحت تاثیر اخبار به ویژه اخبار نرخ خوراک پتروشیمی ها در روز شنبه احتمالا شاهد موج های اصلاحی خواهد بود اما این در حالی است که این بازار افت زیادی را تجربه کرده است و احتمالاً در آینده نزدیک با مشکلات ثبات خاصی به بورس باز خواهد گشت.