ایران، قهرمان اینترنت بی‌کیفیت در جهان


انجمن تجارت الکترونیک تهران گزارشی تحلیلی از اختلالات، محدودیت ها و سرعت اینترنت در ایران منتشر کرده است. این گزارش همزمان با فعالیت کارگروه بررسی کیفیت اینترنت منتشر شده است. کارگروهی که علیرغم درخواست بخش خصوصی برای مشارکت در آن، تنها شامل نمایندگانی از دولت و حاکمیت است و تاکنون هیچ گزارش شفاف و عمومی منتشر نکرده و زمانی را برای انتشار گزارش اولیه خود تعیین نکرده است.

به گزارش دیجیاتو، در گزارشی که توسط انجمن تجارت الکترونیک تهران منتشر شد، اهمیت اینترنت به عنوان ریشه درخت اقتصاد دیجیتال برجسته شد. در این گزارش گفته می شود رکود گسترده و تعطیلی چشمگیر شرکت های فناوری و مهاجرت متخصصان فناوری و انتقال استارت آپ ها به کشورهای همسایه به دلیل کیفیت اینترنت رخ داده است. این انجمن بر این باور است که بدتر شدن وضعیت اینترنت در ایران علاوه بر ایجاد مشکلات فنی، ناامیدی گسترده کارشناسان فناوری را در پی داشته است.

این گزارش می افزاید که کیفیت اینترنت در ایران در وضعیت «بحرانی» قرار دارد. بر اساس اطلاعات مندرج در این گزارش، اینترنت ایران در بین 100 کشور برتر دارای بالاترین تولید ناخالص ملی قرار دارد، ایران پس از میانمار دومین اینترنت مشکل دار و پس از چین دومین اینترنت محدود جهان است. در این گزارش همچنین تاکید شده که اینترنت ایران جزو 5 اینترنت کند دنیاست.

تحقیقات این انجمن در مورد دامنه‌ها و IPهای فهرست خاکستری که بیشتر اینترنت را تشکیل می‌دهند، نشان می‌دهد که ابزارهای حاکمیتی باعث می‌شوند 50 درصد از داده‌های ارسال شده به این مقاصد با اختلال عمدی آنها را با مشکل رهگیری کنند. این تالار اعلام کرده است که این روزها دلیل اصلی استفاده کاربران مطرح و شدیداً مخالف از اینترنت همین است.

اختلالات اینترنت

انجمن تجارت الکترونیک تهران با استفاده از اطلاعات OONI اختلالات 100 دامنه منتخب در 100 کشور مختلف جهان را تحلیل کرده است. با بررسی های انجام شده توسط این انجمن به این نتیجه رسیده است که ایران بعد از میانمار بیشترین اختلالات اینترنتی را دارد. این گزارش می افزاید که علاوه بر 45 وب سایت که حداقل در نیمی از موارد در دسترس نبودند، 14 وب سایت بین 10 تا 50 درصد اختلال داشتند. انجمن تجارت الکترونیک تهران دلیل اصلی اختلال در اینترنت را سیاست جدید و اشتباه فیلترینگ هوشمند وزارت ارتباطات دانست. این انجمن دقیقا بر اساس بررسی های خود اعلام کرده است که هر نوع ترافیک اینترنتی در صورت عدم مجوز (در لیست سفید) به صورت موردی به طور خودکار مختل می شود.

انجمن تجارت الکترونیک تهران در بررسی دقیق قطعی اینترنت، این نظریه را منتشر کرد که احتمالاً به دلیل VPN ها اختلال عمدی در تمام IP ها و ارتباطات کشور وجود دارد.

این انجمن برای اثبات نظریه خود اقدام به انجام تست هایی بر روی اینترنت شبکه های همراه اول و ایرانسل کرده است که بر اساس نتایج این آزمایشات یا ترافیک اینترنت ایران در خارج از کشور از بین رفته و یا امکان پذیر نیست. برای انجام یک آزمایش مناسب به مشکلاتی که در شبکه وجود دارد. انجمن تجارت الکترونیک تهران به مصوبه شماره 4 سیصد و سی و سومین جلسه تنظیم مقررات در تاریخ 21 بهمن 1397 استناد کرده است که بر اساس آن اپراتورهای اینترنتی می توانند از تحقیقات 10 تا 15 درصدی خریدهای اینترنتی اقدام به سرمایه گذاری و خرید تجهیزات فیلترینگ و نصب آن در داخل شبکه خود کنند. به نفع دولت است. این انجمن تاکید کرد که ایرانسل و همراب ابتدا با نصب این دستگاه ها در داخل شبکه خود باعث تشدید اختلال در اینترنت شدند.

به گفته این انجمن، وجود این اختلال خسارات مالی زیادی نیز به مشترکان وارد می‌کند، زیرا طبق اطلاعاتی که این انجمن پیدا کرده است، مردم ایران ماهانه هزاران میلیارد تومان بابت این اختلال پرداخت می‌کنند و در اینترنت قرار می‌دهند. شبکه به دلیل ارسال مجدد، بسته های اینترنت مشترکین خیلی زودتر منقضی می شود.

محدودیت در اینترنت

انجمن تجارت الکترونیک تهران در تحقیقات خود درباره محدودیت های اینترنت در ایران اعلام کرد که 33 درصد از 100 وب سایت برتر دنیا در ایران فیلتر هستند. این انجمن اعلام کرد که پس از چین، ایران دارای محدودترین اینترنت جهان است و پس از آن مصر، روسیه و عمان قرار دارند. همچنین اعلام شد که ایران در کنار کشورهایی مانند چین از معدود کشورهای جهان است که هر 6 شبکه اجتماعی پرطرفدار و پرطرفدار جهان را مسدود کرده است.

در بررسی دقیق محدودیت‌های اینترنت در ایران که توسط این انجمن انجام شد، بر اساس داده‌های مجموعه‌هایی مانند Surf Shark، Freedom House و Freedom On the Net، اینترنت در ایران جزو محدودترین‌ها اعلام شد. در جهان

این انجمن همچنین به موضوع فیلتر کردن سایت‌های داخلی برای کاربران خارجی اشاره کرد و اعلام کرد که 57 وب‌سایت از خارج از کشور در بین 100 وب‌سایت برتر دولتی موجود نیست، این وزارتخانه از خارج از کشور در دسترس نیست، هرچند به زبان انگلیسی به‌روزرسانی شده‌اند. انجمن تجارت الکترونیک تهران این محدودیت بیش از حد را عامل گسترش فیلترشکن ها می داند و معتقد است این فیلترینگ بی بند و بار قربانی خواهد گرفت.

سرعت اینترنت پایین

بررسی های انجمن تجارت الکترونیک درباره سرعت اینترنت در ایران نیز نشان می دهد که اینترنت ایران از 100 رتبه 97 را به خود اختصاص داده است. در رتبه بندی که بررسی های کارشناسی این انجمن نشان می دهد، تنها سودان، کامرون و کوبا از نظر سرعت جایگاه بدتری نسبت به ایران دارند. متوسط ​​سرعت اینترنت ایران 4 مگابیت بر ثانیه با میانگین تاخیر 145 میلی ثانیه است.

از دلایل اصلی کندی سرعت اینترنت در ایران می توان به عملکرد ضعیف و ناکارآمد شرکت ارتباطات ایران در لایه اکسس، کاهش سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های مخابراتی، کندی روند توسعه G5 و فیبر نوری و در نهایت ضعیف و ناکارآمد بودن آن اشاره کرد. عملکرد زیرساخت شرکت ارتباطات در لایه Core.

در بررسی دقیق سرعت اینترنت در ایران، گزارش Cloudflare Radar برجسته شده است که نشان می دهد میانگین سرعت اینترنت در ایران حدود 4 مگابیت بر ثانیه است. این انجمن همچنین در بررسی های بیشتر به این نتیجه رسیده است که ایران از نظر تأخیر در بین 237 کشور مورد بررسی در داده های Cloudflare رتبه 203 را دارد. این انجمن نتایج به دست آمده توسط کارشناسان خود را با وب سایت هایی مانند Meter.net تایید و توضیحات آن را در گزارش خود منتشر کرد.

انجمن تجارت الکترونیک تهران نیز سریع ترین گزارش ها را ذکر کرده است که وزارت ارتباطات همواره آن را سند و مدرکی بر سرعت اینترنت در ایران می داند. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن، سرعت اینترنت در این پایگاه 8 برابر بیشتر از Cloudflare است که دلیل آن یک مسئله فنی ساده است، به شرح زیر: «ساختار محاسبه و اندازه گیری سرعت توسط این سیستم متفاوت است. به طور پیش فرض، Speedtest کاربر را به نزدیک ترین سرور در همان کشور متصل می کند و سرعت اتصال داخلی را اندازه گیری می کند. در واقع اسپیدتست به جای سنجش کیفیت سرعت اینترنت به بررسی کیفیت لایه دسترسی شبکه کشور می پردازد.

جنایتکاران وضعیت فعلی

انجمن تجارت الکترونیک ایران را قهرمان اینترنت بی کیفیت در جهان دانسته و با اعلام اینکه سرعت اینترنت میانمار بیش از دو برابر ایران است، نسبت به سیاست های اعمال شده در شبکه اینترنت این کشور اعتراض کرده و درخواست هایی را برای این کشور اعلام کرده است. بهبود کیفیت اینترنت

انجمن تجارت الکترونیک تهران در پایان گزارش خود مقصران دیگری را برای وضعیت کنونی اینترنت کشور معرفی کرده است. به عنوان مثال، شرکت مخابرات ایران که طبق اعلام وزارت ارتباطات بیشترین شکایات را در بین 195 شکایت سامانه ای دارد، در شرایط کنونی به گفته انجمن یکی از مقصران است. این انجمن اعلام کرد رفتار ضدرقابتی و کیفیت بسیار پایین شرکت مخابرات ایران در ارتباطات Last Mile باعث شده است که فناوری قدیمی ADSL در ایران به کیفیت بسیار پایین گره بخورد.

همچنین تاخیر در توسعه فیبر نوری و شبکه پنجم اینترنت همراه به عنوان یکی دیگر از عوامل وضعیت موجود عنوان شده و در نهایت شرکت ارتباطات زیرساخت نیز یکی از مقصران وضعیت فعلی اینترنت معرفی شده است. . طبق اعلام انجمن انحصاری شرکت زیرساخت در تامین و توزیع اینترنت در کشور، علاوه بر ناکارآمدی و بهره وری پایین، قیمت اینترنت در کشور بالاست و همچنین مسائل کیفی نیز مطرح است.

انجمن تجارت الکترونیک تهران اعلام کرد که گزارش‌های آتی خود را به صورت عمومی منتشر می‌کند و تلاش می‌کند مشکلات را برجسته و نشان دهد و راهکارهای عملی و پیشنهادات گام به گام را به سیاست‌گذاران و مسئولان اجرایی دولت ارائه کند. در مرحله اول، 10 پیشنهاد در گزارش حاضر وجود دارد که در سه اقدام فوری، کوتاه مدت و میان مدت دسته بندی شده و شرح آنها در تصویر زیر آمده است:

ناگفته نماند که این انجمن بر این باور است که شرایط فعلی کیفیت اینترنت و اختلال دائمی حاکم بر آن به تدریج در 2 سال گذشته در نتیجه سیاست های جدید فیلترینگ در ایران رخ داده است. برای مطالعه کامل گزارش به این لینک مراجعه کنید.