بدهکارترین کشور‌های دنیا کدامند؟ | اقتصاد24


بدهکارترین کشورهای جهان کدامند؟

اقتصاد 24-سازمان ملل اعلام کرد که بدهی عمومی جهانی در سال گذشته به رکورد 92 تریلیون دلار رسید و کشورهای در حال توسعه مبلغ نامتناسبی را تحمل کردند.

بر اساس گزارش جدید گروه واکنش جهانی به بحران سازمان ملل، بدهی عمومی جهانی از سال 2000 بیش از پنج برابر شده است و از تولید ناخالص داخلی جهانی پیشی گرفته و در مدت مشابه سه برابر شده است. این مورد نشان می دهد که تقریبا 30 درصد از کل بدهی جهانی متعلق به کشورهای در حال توسعه است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در توضیح این گزارش گفت: نیمی از جهان ما در فاجعه توسعه ناشی از بحران بدهی در حال فرو ریختن است.


بیشتر بخوانید: سریلانکا بدهی به ایران پرداخت می کند


بر اساس محاسبات ارائه شده در این مقاله، حدود 3.3 میلیارد نفر یا تقریباً نیمی از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که بیش از هزینه های آموزشی یا بهداشتی برای خدمات بدهی هزینه می کنند.

دبیرکل سازمان ملل توضیح داد که چنین سطوح بدهی ناپایدار نتیجه “نابرابری های تعبیه شده در سیستم مالی جهانی منسوخ ما” است.

وی افزود که به طور متوسط ​​هزینه وام برای کشورهای آفریقایی چهار برابر بیشتر از آمریکا و هشت برابر بیشتر از ثروتمندترین اقتصادهای اروپایی است.

به گفته گوترش، این یک شکست سیستماتیک است که خطری برای سیستم مالی جهانی به همراه دارد.

بدهی جهانی تعدادی از اقدامات را برای رسیدگی به این وضعیت پیشنهاد می کند، از جمله مکانیسم تسویه بدهی که از توقف پرداخت، مدت اعتبار طولانی تر و نرخ های پایین تر پشتیبانی می کند.

این گزارش پیش از نشست وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی G20 در هند از 14 تا 18 جولای منتشر شد.

منبع: اقتصاد آنلاین