فسیل نایابی که مبارزه یک پستاندار و دایناسور را نشان می‌دهد + عکس


فسیل های متعلق به زمان حدود 125 میلیون سال قبلاً کشف شده است. تجزیه و تحلیل دانشمندان نشان می دهد که این فسیل شامل بخشی از حمله یک پستاندار تنومند به اندازه گربه به دایناسوری سه برابر اندازه آن است.

بر اساس گزارش CNN، این فسیل که در شمال شرقی چین کشف شد، شامل یک حیوان خزنده-پستاندار گورکن مانند و یک نوع دایناسور گیاهخوار معروف به Psittacosaurus است. جردن مالون، دیرینه شناس در موزه طبیعت کانادا، درباره فسیلی که پستانداران اولیه همزمان با دایناسورها زندگی می کردند، گفت: لحظه ای دراماتیک.

درگیری بین دایناسورها و پستانداران باستانی

بازسازی یک هنرمند از این فسیل

مالون، که یکی از نویسندگان این مطالعه جدید نیز هست، درباره این فسیل می‌گوید:

پستانداری که در اینجا با آن سروکار داریم یکی از بهترین نمونه های زمان خود است و ما در مورد حیوانی به اندازه یک گربه خانگی صحبت می کنیم. این دانش ذاتی است که تعاملات محیطی یک طرفه هستند. این بدان معنی است که دایناسورهای بزرگتر پستانداران کوچکتر را می خوردند. این نمونه نشان می‌دهد که پستانداران اگر به اندازه کافی گرسنه باشند می‌توانند به دایناسورهای بزرگ‌تر حمله کنند.»

البته این اولین فسیلی نیست که نشان می دهد پستانداران اولیه توانایی شکار دایناسورها را داشتند. در سال 2005، بقایای یک Psittacosaurus در معده یک پستاندار دیگر کشف شد.

نمایی از فسیل که پستاندار کوچکتری را نشان می دهد که دنده های یک دایناسور را می جود.

اما چیزی که این فسیل را منحصر به فرد می کند این است که پستاندار را دقیقا در لحظه حمله به دایناسور نشان می دهد. به گفته مالون، یافتن فسیل هایی که تعامل یک حیوان با حیوان دیگر و همچنین رفتار شکارچیان منقرض شده را نشان دهد، بسیار نادر است.

به گفته مالون، یک فسیل تقریبا کامل در سال 2012 در استان لیائونینگ چین کشف شد. همچنین به گفته وی، این دو موجود در جریان درگیری جان خود را از دست دادند. به طور دقیق تر، یک لایه گل آنها را پس از یک فوران آتشفشانی مدفون کرد.