خودرو‌هایی با ریزش ۸ تا ۶۵ میلیون تومانی در قیمت


خودروهایی که قیمت آنها از 8 به 65 میلیون تومان کاهش یافت

اقتصاد 24 بررسی بازار خودرو طی هفته گذشته (از 24 تیرماه تا 9 تیرماه) حاکی از کاهش قیمت انواع محصولات خودرویی در کشور است. به این ترتیب قیمت محصولات ایران خودرو از 20 به 65 میلیون تومان در محصولات پرتیراژ دو خودروساز بزرگ و قیمت محصولات سایپا از 8 به 24 میلیون تومان کاهش یافت.
به گزارش ایسنا، بررسی آخرین قیمت ها در بازار روز پنجشنبه (8 تیرماه) و مقایسه آن با ابتدای هفته (3 تیر) نشان می دهد که بازار افت قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است.

این افت قیمت در تمامی محصولات خودرو اعم از داخلی، کل و وارداتی قابل مشاهده است. در عین حال، پیگیری ها از بازار و نمایشگاه های خودرو حکایت از آن دارد که بازار همچنان در رکود کامل به سر می برد و سطح معاملات به صفر رسیده است. با این حال، فروشنده که نگران کاهش بیشتر قیمت است، وسوسه می‌شود که خودروی در اختیارش را بفروشد، اما خریدار به امید کاهش بیشتر، خرید را متوقف می‌کند.

در جریان های بزرگ دو خودروساز بزرگ که همواره تقاضای بیشتری دارند، افت شدید قیمت ها طی هفته گذشته مشهود و محسوس بوده است.

در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو حداقل کاهش قیمت در سواری 10 میلیون تومان (به جز کامیون آریسان 2 با 10 میلیون کاهش قیمت) و حداکثر 65 میلیون تومان برآورد شده است. قیمت رانا پلاس در هفته گذشته 20 میلیون تومان و هایما اس 7 توربو پلاس اتوماتیک 65 میلیون تومان کاهش یافت که بیشترین کاهش در محصولات این گروه خودرویی است.
اما در محصولات گروه خودروسازی سایپا شیب کاهش قیمت معتدل تری است و کاهش 8 تا 24 میلیون تومانی به چشم می خورد. خودروی طیبه 8 میلیون تومان و وانت سیبا 10 میلیون تومان ارزان شد اما بیشترین کاهش را شاهین معادل 24 میلیون تومان و طیبه 2 (تولید 1401) معادل 19 میلیون تومان به ثبت رساندند.

قیمت محصولات پرتیراژ دو خودروساز بزرگ در ابتدای هفته گذشته (شنبه 24 تیرماه) و آخرین روز (پنجشنبه 9 تیر) و میزان کاهش طی هفته جاری به شرح زیر است:

خودروهایی که قیمت آنها از 8 به 65 میلیون تومان کاهش یافت

برخلاف آنچه در راستای تنظیم بازار خودرو تصمیم گرفته شده است، تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودرو اعم از نو و کارکرده خودداری خواهد شد و مرجع رسمی اعلام قیمت، اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌های خودرو تهران خواهد بود (طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با اتحادیه مذکور)، اما آخرین لیست قیمت ارائه شده توسط انجمن، پس از تاریخ خرداد ماه سال جاری ارائه نشده است. در این مدت قیمت ها از غرفه داران سطح شهر جمع آوری شد.

یادآور می‌شویم با دستور سازمان حمایت، تا اطلاع ثانوی و به منظور تنظیم بازار خودرو، مقرر شد از اعلام قیمت نقدی خودروهای تولید داخل و درج آن در سایت‌های فروش جلوگیری شود و قیمت معاملات از سقف آخرین قیمت بارگذاری شده در سایت اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو تهران تجاوز نکند.