پورابراهیمی خواستار افزایش نرخ ارز شد


پورابراهیمی

اقتصادی 24- محمدرضا پورابراهیمی درباره این جمله که «کمیسیون اقتصادی مجلس به بانک مرکزی فشار می آورد تا از سیاست تثبیت خارج شود و می خواهد ارز 28500 را حذف کند، چرا که ارز 4200 حذف شد و نرخ آزاد به 60 هزار جهش کرد. و تکرار تاریخ… و تورم کمر ملت را خواهد شکست. امروز فرزین در جای درستی قرار دارد و نیاز به حمایت دارد…» او گفت: «مبنای اقدامات ما در حوزه سیاست ارزی در کشور باید قانون باشد. سیاست ارزی در بسیاری از قوانین تعریف شده است. مجلس مسئول تنظیم و نظارت بر قانون است و دولت نیز مسئول اجرای آن است. در صورتی که فردی از کشور مخالف این قانون است، باید اقدام قانونی و با ارائه لایحه یا طرح نماینده نسبت به تغییر موضوع اقدام کند تا موضوع به عنوان مبنای رسیدگی و رأی گیری در سما قرار گیرد. قانون

نماینده مردم کرمان و راور در شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس ماده 20 قانون مقررات ثابت در کشور نرخ ارز در اقتصاد به صورت شناور کنترل می شود، ادامه داد: تعجب می کنم و عذرخواهی می کنم. کسانی که حتی قانون را نادیده می گیرند، تظاهر نمی کنند و اظهار نظر نمی کنند.

وی با بیان اینکه مردم رفتار پوپولیستی را تشخیص می دهند، چنین رفتاری بارها تکرار شده است و مردم نیز آن را از روی رفتار علمی و تخصصی تشخیص می دهند، افزود: کشور را نمی توان با ادبیات پوپولیستی اداره کرد، دوران آن گذشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی سما با تاکید بر اینکه مبنای اقدامات ما قانون است افزود: قانون بر نرخ ارز شناور حاکم است، یعنی اساساً مبنای نرخ ثابت ارز جایگاه قانونی در کشور ندارد. . اگر در اداره دولت یا بانک مرکزی یا در موقعیتی، فردی رفتار خود را برخلاف این قانون اعلام کند، طبیعی است که آن شخص باید پاسخگو باشد. تشخیص چنین رفتاری در مجلس نیز بر اساس قانون است و بنابراین برای حمایت از قانون وارد مجلس می شود.

پورابراهیمی بیان کرد: این مهم علاوه بر مصوبات دائمی، بارها در قوانین بودجه سنواتی به این مهم اشاره می شود و هر ساله مشخص می شود که مبنای نرخ تسویه بدهی های ارزی حتی برای دولت و غیردولتی تعریف می شود، اما دولت اکثر تصمیمات فعلی را بر اساس آن اتخاذ می کند، سیاست ها را اجرا می کند، بنابراین یکی از وظایف ما این است که برای اجرای قانون به بانک مرکزی پاسخگو باشیم و ذره ای از مواضع خود عقب نشینی نکنیم. ما تحت تأثیر حرف های پوپولیستی نیستیم و مجلس کار کارشناسی و قانونی خود را انجام می دهد. بنابراین نظر هر فردی ارزش خاص خود را دارد.


بیشتر بخوانید: آثار تبانی در بازار دلار


نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم تصریح کرد: افرادی که مدعی حمایت از دولت و بانک مرکزی هستند تنها کافی است یک بار بیانیه سیاست های ارزی دولت را مطالعه کنند. رئیس دولت سیزدهم در نیمه دوم سال 1400 سندی به نام سند توسعه مردمی صادر کرد که شامل ابعاد مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، در سرفصل بحث اقتصادی این سند آمده است که در سال 1379. سیاست ارزی در کشور بر اساس نرخ ارز شناور مدیریت می شود و نرخ ارز ثابتی نداریم بنابراین اگر فردی اطلاعی ندارد حداقل یک بار سند تسامح مردمی دولت سیزدهم تصمیمات را مطالعه کند. که با اسناد دولتی در تضاد است، حرف های زیادی برای گفتن دارد.

وی گفت: مصوبات دائمی قانون، قوانین بودجه و رویکرد و رویکرد علمی و تخصصی که دولت در سند توسعه مردم برگزید، سیاست ارزی را تعیین کرد، بنابراین هرگونه تصمیم بانک مرکزی، دولت و وزارت اقتصاد خلاف آن است. ” این قوانین قطعا رعایت خواهند شد.”

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی وزیران با بیان اینکه اساس مجلس قانون و رویکرد علمی و تخصصی است، تصریح کرد: اگر فردی بخواهد با این نظرات بر مجلس و کمیسیون اقتصادی تاثیر بگذارد کاملا در اشتباه است. ; حرف های علمی و حرف های پوپولیستی کاملا واضح است و باید گفت که دوران حرف های پوپولیستی تمام شده است.

وی با بیان اینکه سیاست سود ثابت مفسده و سودآور است و مردم از این سیاست سودی نمی برند، ادامه داد: سوال من: چرا در دولت آقای رئیسی نرخ ترجیحی 4200 تومان لغو شد؟ همه گزارش ها بر این اساس بود که این رقم باعث فساد و از بین رفتن تولید در کشور شده است، از این رو هدف این اقدام مردم برای مبارزه با فساد بود. همین دلایل حذف 4200 تومانی در دولت آقای رئیسی برای حذف 28500 تومان کافی است و افرادی که نظرات غیرعلمی می نویسند و تا به حال در مباحث علمی مطالعه نکرده اند و از مباحث تجربی بی اطلاع هستند به همان منابع مراجعه کنند.

پورابراهیمی بیان کرد: اگر قرار است سیاست هایی که برخی اعلام می کنند تاثیر مثبتی داشته باشد و می گویند با تثبیت نرخ ارز می توان به (معیشت) کمک کرد، با توجه به اینکه چند ماه از شروع کار دولت می گذرد باید پرسید. از سیاست ارزی استفاده کرد، ارز ترجیحی دوم که با نرخ ارز ترجیحی دولت قبل تفاوتی ندارد، عبور خواهد کرد و با توجه به اینکه تمامی کالاهای اساسی با قیمت 28 هزار و 500 تومان نگهداری می شود، نسبت کیلویی مرغ با قیمت 110 هزار تومان چقدر است. و گوشت کیلویی 400000 تومان 28000 مطلوب است؟ نرخ ارز 500 تومان؟

رئیس کمیسیون اقتصادی سما تصریح کرد: پوپولیست ها باید به مردم پاسخ دهند که چنین وضعیتی که به نام ارز ترجیحی سر مردم کلاه می گذارد و جیب مردم را خالی می کند، منفعت مردم است یا سیاست. که بر اساس آن می توان از تولید حمایت کرد و نرخ متعادلی ایجاد کرد و از فساد جلوگیری کرد؟ افرادی که به دنبال آن هستند باید پاسخگوی مردم باشند.

نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم بیان کرد: کمیسیون اقتصادی طبق قانون با استناد به ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس، اقدامات بعدی را انجام می دهد.

منبع: تسنیم