نگاهی به جنگنده ساب ۳۹ گریپن ؛ هواپیمای شگفت انگیز سوئدی


22 جولای 1402 ساعت 10:40 ب.ظ

جنگنده سوئدی Saab Jas 39 Gripen – Saab Jas 39 Gripen آنطور که باید شناخته شده نیست. اما یکی از بهترین هواپیماهای جنگنده بال دلتا بود و باقی می ماند.

سبک خوب و کارایی دو جزء باکیفیت هستند که یافتن آنها در یک محصول تکنولوژیکی آسان نیست. اما طراحی بال های دلتا در هواپیماها نشان داد که امکان پذیر است. این طراحی مثلثی نه تنها ظاهری نمادین به هواپیما می بخشد. در عوض، مزایای آیرودینامیکی دارد و آنها را چابک تر می کند. جنگنده سوئدی ساب 39 گریپنمثال خوبی است

تاریخچه و توانایی های جنگنده سوئدی ساب 39 گریپن

این جنگنده برگرفته از برنامه سوئدی Bas 90 بود. Bas 90 در دهه 1970 طراحی شد تا به نیروی هوایی سوئد اجازه دهد از پایگاه های کوچک نزدیک به هم عملیات انجام دهد. هدف این بود که در صورت وقوع حمله در دوران جنگ سرد، از انهدام گسترده هواپیماهای جنگی کشور جلوگیری شود.

اما برای اینکه این طرح به خوبی پیش برود، به یک هواپیمای جنگنده با قابلیت های ویژه نیاز بود. ساب یاس 39 گریپن دقیقاً همان چیزی بود که نیروی هوایی سوئد می خواست: بتواند در صورت نیاز به سرعت از پایگاه های کوچک و موقت بلند شود.

جنگنده سوئدی ساب 39 گریپن

برای نشان دادن این قابلیت، ساب در سال 2017 ویدئویی را منتشر کرد که نشان می داد جت جنگنده گریپن سی در جاده بلند می شود و فرود می آید. این جاده 800 متر طول و 16 متر عرض داشت. در حالی که باند فرودگاه معمولا 45 متر عرض دارد.

ضمناً این جنگنده هنوز برخی از قطعات و تجهیزات نسل اول گریپن را در اختیار دارد. سلاح اصلی آن یک توپ Mauser BK-27 است که در قسمت جلوی هواپیما نصب شده است. اما امکان تجهیز آن به چندین موشک کوچک و بزرگ نیز وجود دارد. درایو موتور ولوو RM-12 با حفظ قابلیت مانور، مانور لازم را فراهم می کند.

در هر صورت، جنگنده ای بهتر از گریپن برای جنگ سرد سوئد پیدا نخواهید کرد. البته در آن سالهای پرتنش، سوئد مورد حمله نظامی دشمن قرار نگرفت. اما این بدان معنا نیست که توسعه جنگنده گریپن تحت برنامه Bas 90 اتلاف وقت بوده است. این پرنده به نیروی هوایی چندین کشور دیگر از جمله تایلند و مجارستان خدمت کرد.

خانواده گریپن به تکامل خود ادامه می دهد. ساب در سال 2022 قراردادی با سازمان صنایع دفاعی سوئد برای نوسازی و تولید نسل جدید این جنگنده امضا کرد. ارزش این قرارداد معادل 3.2 میلیارد دلار است و تا سال 2029 اعتبار دارد.

شرکت سازنده در نظر دارد تسلیحات، موتور، حسگرها و امکانات ارتباطی گریپن را ارتقا دهد. چیزی که آن را قابل اعتماد و رقابتی نگه دارد.