بدهی دولت به تولیدکنندگان برق چقدر است؟


بدهی دولت به تولیدکنندگان برق چقدر است؟

اقتصادی 24-رکوردهای پیاپی دما و عدم تعادل انرژی در ایران تابستانی مشکل ساز را برای شهروندان ایرانی ایجاد کرده است. تابستان پرپیچ و خم بود که با تاریکی خیابان های شهر در شب و افزایش خطر تصادف همراه بود و البته گاهی آلودگی هوای پرحاشیه در اخباری که کارشناسان می گویند ناشی از سوختن مازوت است. در نیروگاه ها تولیدکنندگان صنعت برق می گویند که وضعیت نگران کننده در این صنعت را پیش بینی کرده و به دولت هشدار داده اند. اما شنیده نشد.

تولید از مصرف برق عقب است

در بیانیه سندیکای تولیدکنندگان برق آمده است که ایران باید سالانه پنج درصد ظرفیت نیروگاه خود را افزایش دهد تا به تقاضای فزاینده بخش‌های خانگی و صنعتی پاسخ دهد. اما همه اینها اتفاق نیفتاد. بلکه خطوط برق و انتقال فرسوده شده اند.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، ظرفیت اسمی تولید برق در سال 1391 حدود 70 هزار مگاوات بوده که اکنون به حدود 90 هزار مگاوات رسیده است. به عبارت دیگر ظرفیت تولید برق در طول یک دهه تنها حدود 20000 مگاوات افزایش یافته است. به عبارت دیگر ظرفیت تولید برق سالانه نه پنج، بلکه دو درصد افزایش یافت که کمتر از نصف تعداد مورد نیاز است. علاوه بر این، تمام ظرفیت اسمی تولید برق به برق تبدیل نمی شود.


بیشتر بخوانید: علت قطعی برق در تهران چیست؟


وزارت نیرو در سال 1394 بیشترین میزان تولید برق در کشور را 57 هزار برآورد کرده است. مگاوات این در حالی است که ظرفیت تولید برق در سال جاری به بیش از 74 هزار رسیده است. مگاوات

در حال حاضر هم که ادعا می شود ظرفیت تولید برق بیش از 90000 مگاوات است، میزان واقعی تولید برق از 58000 مگاوات تجاوز نمی کند. در نتیجه، حجم تولید برق طی هفت سال حدود چهار تا پنج هزار مگاوات افزایش یافت، در حالی که تولید برق در این مدت سالانه کمتر از هزار مگاوات افزایش یافت.

حسنعلی تقی زاده، عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق اخیرا در نشست خبری با اشاره به عقب افتادن تولید برق از برنامه گفت: بر اساس برنامه ششم کشور برای توسعه ظرفیت برق، قرار است 25000 مگاوات افزایش یابد و مجموع توان تولید شده در این سالها 15 هزار مگاوات بوده است.

علیرضا توتونچی، دبیر سندیکای شرکت های تولید برق نیز در این نشست تاکید کرد: «هم اکنون بیش از 10 هزار مگاوات اختلاف بین تولید و مصرف برق وجود دارد که نیاز به سرمایه گذاری بیش از 10 میلیاردی دارد. مغایرت’.

با این حال، در بحبوحه تحریم و کاهش شدید سرمایه‌گذاری خارجی، بانک مرکزی می‌گوید سالانه بیش از 12 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود که باعث کاهش ارزش نیروگاه‌ها، خطوط انتقال و برق می‌شود. ایستگاه های توزیع که ظرفیت تولید برق را کاهش می دهند.

اعضای اتحادیه تولیدکنندگان برق می‌گویند که مدت‌هاست در این مورد هشدار داده‌اند. تقی زاده، یکی از اعضای هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: در سال 1396 به مقامات در مورد مشکلات تامین برق هشدار داده شد. اما متاسفانه در آن زمان برنامه ای برای حل مشکلات صنعت برق وجود نداشت». تولیدکنندگان برق می گویند اقتصاد انرژی ایران به طور کارآمد مدیریت نمی شود و قیمت گذاری دولت و دخالت نامحدود دولت در این بخش، انگیزه سرمایه گذاری در نیروگاه ها را ضعیف کرده است. آنها از مطالبات کلان تولیدکنندگان برق از دولت طفره رفته اند و معتقدند که این نتیجه سوء مدیریت دولت در اقتصاد انرژی است.

بدهی دولت به تولیدکنندگان برق 50 هزار میلیارد تومان

سندیکای تولیدکنندگان برق در واکنش به «شرق»، مطالبات تولیدکنندگان بخش خصوصی از دولت را رقم قابل توجهی می داند. به گفته این اعضای سندیکای شرکت های تولید برق تامین کننده بیش از 60 درصد از برق تولیدی کشور (صاحبان غیردولتی نیروگاه های حرارتی بزرگ)، نیاز ارزی و ریالی حدود 50 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

آنها همچنین نکات جالبی را در مورد قیمت گذاری اجباری برق توسط دولت بیان می کنند. به گفته ابراهیم خوش گفتار، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت برق، «برق در سال 57 به ازای هر کیلووات ساعت 2.3 سنت، در سال 90 2 سنت و امروز 0.4 سنت بوده است. به گفته سازندگان صنعت برق، گرانی برق یکی از مهم ترین دلایل اخلال اقتصادی در صنعت برق است.


بیشتر بخوانید: شهروندان زاهدانی و ملاشیه اهواز همچنان بدون آب و برق هستند


رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق همچنین گفته است که به دلیل مدیریت ناکارآمد صنعت برق، اختلالات برق رسانی افزایش یافته و دسترسی مصرف کنندگان به شبکه پایدار برق کاهش یافته است. به طوری که «در سال 2009 میانگین قطع ارتباط هر مشترک یک دقیقه در روز بوده که 1400 مورد است. به 9.2 دقیقه در روز رسید و در سال 1400 اختلالات برق 109 هزار هزینه برای کشور داشته است. میلیاردها تومان».

حرکت ایران به سمت تولید انرژی با هزینه بالا

این تحولات در حالی صورت می گیرد که مدل توسعه صنعت برق ایران دارای ایرادات فراوانی است. در حال حاضر بیش از 66000 مگاوات نیروگاه حرارتی حدود 80 درصد از کل ظرفیت نصب شده کشور را تشکیل می دهد. همچنین با توجه به شرایطی که ناهماهنگی بخش گاز تامین سوخت مورد نیاز بسیاری از نیروگاه های کشور را با مشکل مواجه کرده بود، تامین برق مورد نیاز در زمان اوج مصرف، کار به تاسیسات بسیار آلاینده ذخیره سوخت گازوئیل نیز رسید. .

اخیراً کمیته اصول 90 سما به نقل از یک سازمان حفاظت محیط زیست، سه برابر شدن روزهای ناسالم هوا را جلب کرده و گزارش داده است: «14 نیروگاه از 16 نیروگاه کشور از نفت کوره استفاده می کنند که باعث آلودگی بیشتر هوا می شود. در شهرهای کشور». این در حالی است که نفت کوره تولیدی در ایران هفت برابر گوگرد استاندارد است و دو سال است که استفاده از این نفت کوره های آلوده در سراسر جهان ممنوع شده است. با این حال، تعدادی از گزارش ها حاکی از آن است که عدم تعادل در تولید انرژی باعث توقف مصرف 9 تن از این سوخت آلاینده نشده، بلکه باعث افزایش آن شده است.

این روال ناکارآمد مدیریت زنجیره انرژی همچنان ادامه دارد و شرکت انگلیسی BP یکی از بزرگترین شرکت های نفتی در آخرین گزارش سالانه خود در مورد مصرف انرژی جهان توضیح داد که در سال گذشته همزمان با کاهش مصرف گاز و افزایش تولید برق آبی. مصرف سوخت آلوده به نفت در ایران افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس این گزارش مصرف فرآورده های نفتی ایران نسبت به سال 2021 بیش از 10 درصد افزایش داشته است. مصرف گاز ایران در مدت مشابه بیش از سه درصد کاهش یافته است، در حالی که تولید برق آبی کشور به نصف کاهش یافته است، در حالی که تولید انرژی های تجدیدپذیر ایران بدون تغییر باقی مانده است.

آمار BP نشان می دهد که به دلیل کاهش مصرف انرژی آبی و گاز، رشد مصرف نفت کشور در سال 2022 حدود 12 برابر بیشتر از میانگین رشد مصرف نفت کشور در دهه گذشته بوده است. ایران در سال گذشته یک میلیون و 912 هزار بشکه نفت در روز شامل نفت کوره، گازوئیل، بنزین و سایر فرآورده ها مصرف کرده است. تولید برق آبی ایران به نصف سطح سال 2022 و یک سوم سطح 2019 کاهش یافت.

کاهش مصرف گاز در کشور همراه با سهم بسیار کمی از تولید برق هسته‌ای، منجر به افزایش بی‌سابقه مصرف سوخت‌های آلاینده نفت در کشور شده است. این گزارش می افزاید: مجموع تولید برق ایران از همه منابع در سال گذشته حدود 348 تراوات ساعت بوده که نسبت به سال قبل کمتر از یک درصد افزایش داشته است. طی دهه گذشته رشد سالانه تولید برق ایران به 3.4 درصد رسیده است. عدم تحقق برنامه های رشد تولید برق در چند سال گذشته منجر به کسری زیادی در فصل گرما شده است. همچنین باید گفت که مصرف گاز به عنوان پاک ترین سوخت فسیلی کاهش چشمگیری داشته است و ایران از نظر انتشار گازهای گلخانه ای در رتبه ششم جهان قرار دارد که مهم ترین عامل آلودگی هوا و گرم شدن زمین پس از چین و چین است. آمریکا. ، هند، روسیه و ژاپن.

این در حالی است که تولید ناخالص داخلی ایران در مقایسه با این کشورها ناچیز است و در مقایسه با کشورهای همسایه باید گفت که ترکیه و عربستان سعودی که اقتصادشان 2.5 برابر ایران است، نیم و 20 درصد کمتر گلخانه ای تولید کردند. گازها تولید گازهای گلخانه ای ترکیه در سال گذشته به دلیل رشد سریع تولید انرژی های تجدیدپذیر پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی و تولید انرژی خورشیدی و بادی ترکیه در سال 2022، 2.3 درصد کاهش یافت. حدود 35 برابر ایران است.

منبع: روزنامه شرق