کاهش سن اعتیاد به ۱۰ سال


اعتیاد در بین دانش آموزان

اقتصاد 24- از هر 100 دانش آموز، 2.1 معتاد هستند. یعنی اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم از هر هزار دانش آموز 21 نفر دچار اعتیاد هستند. این آمار اگرچه دو روز پیش از سوی معاونت پیشگیری ستاد رزم اعلام شد اما به گفته این مسئول مربوط به سال 1394 و آخرین نظرسنجی های انجام شده از دانش آموزان است. با توجه به افزایش شیوع آسیب های اجتماعی در چند سال اخیر، می توان نتیجه گرفت که این آمار احتمالاً در شش سال اخیر افزایش یافته است. به گفته معاون پیشگیری سازمان دارو، این بررسی هر پنج سال یکبار انجام می شود و اکنون اپیدمیولوژی جدید در حال انجام است.

مصرف الکل در راس

اما بررسی آماری که محمد جمالو، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرده، نکته ای شاید عجیب دارد؛ بزرگترین اعتیاد دانش آموزان مصرف الکل است. عجیب است زیرا «الکل» به دلایل فرهنگی و مذهبی هنوز در جامعه ایرانی زشت تر است. البته بررسی اخبار و آمارهای غیررسمی از وضعیت مصرف الکل در کشور در سال های اخیر نشان می دهد که 5.4 درصد اعتیاد به الکل در بین دانش آموزان جای تعجب ندارد.

برای درک این موضوع آمار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور از ماه‌های قبل را مرور می‌کنیم که گفته‌اند «نرخ شیوع مشروبات الکلی در کشور بین 9 تا 10 درصد افراد 15 تا 64 ساله است، بنابراین سالانه بیش از پنج میلیون نفر در کشور مشروبات الکلی مصرف می‌کنند». در هفته‌های اخیر پس از مسمومیت‌ها و فوت ناشی از مصرف مشروبات الکلی، آمار زیر در رسانه‌ها منتشر شد: «براساس گزارش مراجع قضایی و اورژانس 7 استان کشور، از اول خرداد تا 21 تیرماه سال 1402 بیش از 309 شهروند بر اثر مصرف مشروبات الکلی حاوی متانول مسموم شدند و بیش از 31 نفر مسموم شدند.»

شیشه و ماری جوانا و…

اما جدای از اولین موضوع تاسف بار، آمارهای معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر به انواع دیگری از تخریب خانه در میان دانشجویان نیز اشاره می کند.

وی با اشاره به اینکه هر پنج سال یکبار اپیدمیولوژی اعتیاد انجام می شود و اپیدمیولوژی جدید انجام می شود، افزود: در بین دانش آموزان دبیرستانی 0.19 درصد شیشه، 0.24 درصد حشیش، 0.57 درصد ماری جوانا و 3.53 درصد الکل مصرف کرده اند. همچنین 5.39 درصد از جامعه فعال کشور یعنی 4 میلیون و 402 هزار و 800 نفر در رده سنی 15 تا 64 سال مبتلا به اعتیاد هستند که این رقم در کل دنیا تقریباً یکسان است.


بیشتر بخوانید: چرا نوجوانان تمایل دارند از گل به عنوان مواد مخدر استفاده کنند؟


کاهش سن وابستگی به 10 سال

این واقعیت که سن وابستگی هر سال در حال کاهش است، هشداری خطرناک است. در عین حال آماری که با هم بررسی کردیم، شیوع اعتیاد را در بین دانش آموزان دبیرستانی نشان داد. اما باید امیدوار بود که در تحقیقات و اپیدمیولوژی جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور که هم اکنون در حال اجراست، این آمار به حد ابتدایی نرسیده باشد. هرچند دو روز پیش معاون اجتماعی بهزیستی به نکات نگران کننده ای در خصوص کاهش سن اعتیاد و تغییر الگوی اعتیاد اشاره کرد و گفت: مدل اعتیاد در دهه اخیر تغییر کرده و سن اعتیاد به 10 سال کاهش یافته است، اما شاهد زنانه شدن اعتیاد و تغییر الگوی مصرف مواد مخدر نیز هستیم.

آیا امروزه خانواده ها به فرزندان خود توجه می کنند؟

دکتر. مصطفی ایگلیما، جامعه شناس و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران، فرزند وابسته و پایین آمدن سن وابستگی را نتیجه آن می داند. ایگلیما که از او به عنوان پدر مددکاری اجتماعی در ایران نیز یاد می شود، در آسیب شناسی کاهش محدودیت سنی وابستگی به خراسان می گوید: طبق آمار 2 تا 2.5 میلیون معتاد در کشور داریم و به نظر می رسد تا کنون چنین عددی را ندیده ایم و آماری از آنها نداریم که احتمالاً حدود 5 میلیون نفر باشد. حالا با این جمعیت معتاد، حساب کنید چند فرزند دارند. به نظر می رسد چند میلیون کودک و نوجوان این خانواده ها در معرض اعتیاد قرار دارند.

اقلیما ادامه می دهد: طرف دیگر ماجرا، اوضاع نابسامان اقتصادی خانواده است که اغلب توجه خانواده را به مسائل معیشتی و اقتصادی معطوف می کرد. والدینی که از صبح تا شب درگیر هستی و هزینه هستند، آیا می توانند حواسشان را به بچه هایشان معطوف کنند؟ من نمی توانم عوامل معیشتی، تورم، فقر و بیکاری را بی ارتباط با افزایش وابستگی و به طور کلی افزایش آسیب های اجتماعی بدانم. وقتی پدر یا مادری گرفتار تنش‌های اقتصادی، استرس و اضطراب می‌شود، نمی‌تواند آنطور که باید فرزند خود را کنترل و نظارت کند، زیرا از مشکلات و حتی شاید اعتیاد رنج می‌برد. در واقع هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش معتاد یا بزهکار شود، اما شرایط اقتصادی، عدم آموزش و بسترهای موجود در جامعه، برخی از کودکان، نوجوانان و جوانان را به سمت آسیب های اجتماعی سوق می دهد. علاوه بر اینکه هنوز نتوانسته ایم آنطور که باید خانواده پیدا کنیم، امروزه اکثر ازدواج ها با قرض و اقساط شروع می شود و اگر پایه های فکری و اجتماعی این خانواده ها مستحکم نباشد، زمینه آسیب رساندن به آنها و فرزندانشان فراهم می شود.

منبع: روزنامه خراسان