۲توله خرس سیاه بلوچی برای درمان به تهران منتقل شدند


2 توله خرس سیاه بلوچی برای مداوا به تهران منتقل شدند

اقتصاد 24-سرلشکر میرشکارد اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: طبق هماهنگی و همکاری انجام شده، توله ها به نام های “نیکا” و “نیما” با پرواز زاهدان – تهران و توله ها به سازمان حفاظت محیط زیست پارک پردیسان منتقل شدند.

دبیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از انتقال دو توله خرس سیاه از قاچاقچیان برای درمان به پارک پردیسان سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد. کلانتری سالاری گناباد کشف و ضبط و پس از طی مراحل قانونی تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان شد. پژوهشکده زابل پس از طی مراحل اداری حفاظت و نگهداری از توله خرس ها را به صورت موقت بر عهده گرفت.


بیشتر بخوانید: معدوم سازی «مم» در زیر سایه اتوبوس قاچاق فرفری خرس سیاه بلوچی


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: در جریان زایمان و معاینات پزشکی توسط دامپزشکان و متخصصین مرکز مذکور متوجه پوسیدگی و عفونت در دندان نیش فک پایین توله خرس ماده به نام «نیکا» شدند. تحت نظر دامپزشکان و متخصصین آن مرکز تحت نظر قرار گرفت. با گذشت زمان علاوه بر عفونت و التهاب دندان و تورم در ناحیه فک بالا و پایین، آنتی بیوتیک ها نیز طبق تشخیص متخصصان و دامپزشکان این مرکز تجویز و استفاده شد، اما بهبودی کامل حاصل نشد و نیاز به آن بود. . بررسی و معاینات تخصصی مطرح شد، با توجه به کمبود امکانات و تجهیزات درمانی حیات وحش در استان و پس از رایزنی با سازمان حفاظت محیط زیست، مقرر شد این گونه به کلینیک پارک پردیسان منتقل شود.

میرشکار ادامه داد: طبق هماهنگی و همکاری انجام شده، توله خرس به نام های “نیکا” و “نیما” با پرواز زاهدان – تهران و توله ها به سازمان حفاظت محیط زیست پارک پردیسان منتقل شدند.

میرشکار ادامه داد: گفتنی است وی در معاینات پزشکی توله های حامل هنگام تحویل به دامپزشکان متوجه علائم و همچنین مشکل عفونت دندان و التهاب دندان بالا و پایین در خرس چاق ماده (نیکا) شد. ). آسیب و سوء استفاده از فک فوقانی توله خرس نر (نیما) که نشان از آزار و شکنجه این گونه در دوران اسارت توسط قاچاقچیان حیات وحش دارد.

میرشکار گفت: خرس سیاه در دشت های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان پراکنده است. پراکنش این گونه در استان سیستان و بلوچستان عمدتاً در ارتفاعات کوه های مکران است که از غرب به کرمان و هرمزگان و از شرق به ارتفاعات مرکزی مکران در پاکستان امتداد دارد. ارتفاعات بزمان واقع در منطقه ممنوعه شکار بزمان، ارتفاعات کوه بیرک واقع در منطقه حفاظت شده جنگل بیرک، ارتفاعات و زیستگاه های منطقه حفاظت شده جنگل پوزک در شهرستان های نیکشهر و قصرقند و ارتفاعات و زیستگاه های منطقه حفاظت شده باهوکلات از جمله رویشگاه هایی هستند که این گونه مشاهده می شود. است. ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خرس سیاه یکی از گونه های در خطر انقراض سازمان حفاظت محیط زیست است و در رده «آسیب پذیر» (UV) در فهرست قرمز IUCN در سراسر جهان قرار دارد، اما بلوچی یک زیرگونه از خرس خرس سیاه (Ursus tibetanus gedrosianus) در رده “در معرض خطر بحرانی” (CR) قرار دارد و در کنوانسیون CITES گنجانده شده است.

منبع: آینده