سوءاستفاده‌ها و بی‌تدبیری‌ها، عامل ریزش های سنگین بورس/ مجلس، شرکت‌های دولتی را ملزم به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کند


دلایل سقوط شدید بازار سهام

اقتصاد 24- محمد آتی: این روزها باز هم شاهد افت شدید شاخص های بورس و ارزش منفی شاخص های بورس بودیم، اگرچه یکی از شعارهای ابراهیم رئیسی بهبود این بازار سرمایه است اما عمر دولت از نیمه گذشته است و همچنان باقی مانده است. بسیاری از افرادی که همین نگرش را دارند، این انتقاد را در مجلس بررسی کردند که چرا وزیر اقتصاد را به خاطر آن استیضاح نکردند.

محمدحسن آصفری نماینده اراک در پاسخ به اختاز24 گفت: همه دست اندرکاران نظام باید در جهت ارتقای بورس به عنوان بازار سرمایه تلاش کنند تا مردم اعتماد کنند و در آن سرمایه گذاری کنند. متاسفانه در گذشته بی اعتمادی گسترده ای نسبت به بورس وجود داشت و تا زمانی که این تردید و بی اعتمادی برطرف نشود، مشارکت توده های وسیع مردم در بورس جدی نخواهد بود.

وی افزود: بدرفتاری ها و رفتارهای بی تدبیری در بورس، کار بازار سرمایه را با چالش های جدی مواجه می کند. با گذشت دو سال از سلطنت دولت سیزدهم، هنوز هیچ اتفاق مهمی برای بازگرداندن نظم به منطقه رخ نداده است. بنابراین در برنامه هفتم توسعه کشور باید تلاش کنیم که حداقل بنگاه ها و مجموعه های دولتی را ملزم به سرمایه گذاری در بورس کنیم به این ترتیب اعتماد از دست رفته مردم به بورس باز می گردد.

در برنامه هفتم توسعه به بورس توجه زیادی شده است

اعضای کمیسیون ملی و مجلس گفتند: ما در برنامه هفتم می خواهیم به طور جدی بورس را توسعه دهیم و باید بگویم که تاکنون این طرح در کمیسیون اصلاح شخم زده شده است. کمیته ما هنوز به موضوع بورس نپرداخته است، اما لازم است به صورت ویژه با آن برخورد شود، همانطور که در مواد دیگر تغییرات قابل توجهی در لایحه ایجاد کرده ایم.

آرتور فارلی گفت: «در گذشته از قوه قضائیه خواستیم که در مسائل بورس به طور جدی وارد شود.» عده‌ای در سال‌های 96 تا 98 برای غنی‌سازی جیب‌ها و مجموعه‌های شخصی خود آسیب‌های زیادی به بورس وارد کردند، حالا من نمی‌کنم. بدونید قوه قضاییه داره یا نه درخواست ما پذیرفته شد، البته آقای لیسی هم به قوه قضائیه فرستاده شد. سازمان بازرسی وارد شد و دستور رفع این مشکل را دادند، اما باید بپذیریم که این دیوار اعتماد فرو ریخته، اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده، سرمایه های زیادی از مردم را هدر داده است و بازسازی آن حتی با نقشه راه زمان بر است.


بیشتر بخوانید: افت شدید بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟


نماینده اراک یادآور شد: چند ماه پیش درخواست حسابرسی دقیق از شرکت های بورسی کردم و گفتم بسیاری از این شرکت ها مدت ها پیش حسابرسی شده اند که قابل قبول نیست. بعدها حسابرسی ها و تغییراتی در بورس ایجاد شد و وضعیت این بازار سرمایه کمی بهتر شد اما پس از چند روز دوباره شاهد افت این بخش بودیم.

دلایل سقوط شدید بازار سهام

چرا وزیر اقتصاد به دلیل سقوط بورس استیضاح نشد؟

وی گفت: من یکی از تدوین کنندگان استیضاح وزیر اقتصاد آقای کاندوزی بودم که یکی از مولفه های این استیضاح وضعیت بورس بود اما برخی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند که باعث شد طرح استیضاح به حد نصاب نرسد. . از سوی دیگر با مدیران بورس دیدار کرده ایم و قاطعانه به آنها گفته ایم که باید شرایط را به نفع این بازار و مردم تغییر داد. در واقع ما به توضیحات وزیر اقتصاد در جلسه خود درباره بورس اعتقادی نداریم و باز هم می گویم اگر استیضاح تمام نمی شود به دلیل پس گرفتن امضای وزیر اقتصاد است. همکار.

آرتور فری افزود: من و برخی از همکارانم که در مورد استیضاح وزرای اقتصادی جدی هستیم همچنان از شرایط و روش های موجود در حوزه بورس ناراضی هستیم، هرچند باید دانست مشکلاتی که امروز در این بازار سرمایه شاهد هستیم، با دولت قبلی و دولت فعلی همه چیز مهم است.

در نهایت این نماینده مجلس و نمایندگان مجلس خاطرنشان کردند: در دولت سیزدهم هیچ اتفاق اساسی، اساسی و مهمی در بورس رخ نداده که منجر به رونق بورس شود. امید را برای مردم بیاوریم.